Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Doładowanie

Osiągi każdego silnika spalinowego w największej mierze determinowane są przez efektywność spalania mieszanki paliwowo - powietrznej. By tę efektywność poprawić stosuje się różne rozwiązania mające na celu doprowadzenie do komory spalania większej ilości tlenu (doładowanie, czyli szereg procesów mających na celu dostarczenie do silnika większej ilości powietrza niż sam byłby w stanie zassać). W efekcie dostarczenia do silnika (cylindrów) większej ilości powietrza proces spalania nabiera zdecydowanie wyższej efektywności energetycznej - stwarza się mu warunki do spalania większej ilości paliwa, co dzięki wydzieleniu dużej energii podnosi moc i moment obrotowy jednostki napędowej. Obecnie stosowane są cztery podstawowe metody doładowania: kompresorem (za wtłaczanie powietrza odpowiada sprężarka, czyli napędzany przez silnik wentylator), turbodoładowanie (powietrze nadmiarowe doprowadza do silnika turbina napędzana przez spaliny wytwarzane przez silnik), doładowanie Comprex (także wykorzystujące energię kinetyczną spalin, tyle, że nie do wtłaczania powietrza, a do jego „wsysania”), oraz najprostsze i najczęściej wykorzystywane „półdoładowanie”, czyli doładowanie dynamiczne (odpowiednia konfiguracja kształtów i rozmiarów kanałów dolotowych i kanałów wydechowych doprowadza słup znajdującego się w nich powietrza do samoistnych drgań, co w efekcie dostarcza do cylindra więcej ładunku).

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł