Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Diesel

Potoczne określenie silnika o zapłonie samoczynnym, niewymagającego do zapłonu mieszanki paliwowo - powietrznej dodatkowego elementu (świecy). W fazie zasysania do wnętrza cylindra zasysane jest czyste powietrze. W momencie osiągnięcia przez tłok DMP (dolnego maksymalnego położenia) zawór zasysający zostaje zamknięty i rozpoczyna się suw sprężania. Temperatura powietrza w cylindrze na skutek znacznego jego sprężenia gwałtownie wzrasta. Gdy tłok znajduje się niemal w GMP (górnym martwym położeniu) do wnętrza cylindra zostaje wtryśnięta pod bardzo wysokim ciśnieniem porcja paliwa. Temperatura sprężonego powietrza jest tak wysoka, że powoduje zapłon mieszanki paliwowo - powietrznej. Zatem w silnikach Diesla za zapłon mieszanki paliwowo - powietrznej odpowiada silnie sprężone powietrze, którego temperatura jest wystarczająco wysoka by zapalić wtryśnięte za pomocą wtryskiwaczy pod bardzo dużym ciśnieniem paliwo. Opisany silnik wysokoprężny (Diesla) został wynaleziony w 1892 roku przez niemieckiego inżyniera Rudolfa Diesla. W stosunku do jednostek benzynowych Diesle są elastyczniejsze, oszczędniejsze i trwalsze (starsze generacyjnie Diesle są praktycznie „nie do zajeżdzenia”) oraz dysponują wyższym momentem obrotowym. Do wad zaliczyć należy przede wszystkim wyższe jednostkowe koszty produkcyjne, nieprzyjemny dźwięk oraz wibracje emitowane przez zimną jednostkę.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł