Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Czujnik deszczu

Czujnik deszczu – co to jest?

To sensor montowany we wnętrzu samochodu na szybie czołowej, w okolicach wewnętrznego lusterka środkowego. W przypadku seryjnych zestawów lusterko wsteczne jest zabudowane od strony szyby: w obudowie znajduje się układ czujnika deszczu, wraz z podłączeniem wyprowadzonym w podsufitkę. Sam czujnik deszczu jest podłączony do mikroprocesora zawiadującego uruchamianiem wycieraczek i zamontowanego w obszarze ich pracy. Czas reakcji wycieraczek wynosi zazwyczaj około 0,1 sek., a czułość wykrywania sięga nawet 0,005 milimetra wody.

Jak to działa?

Funkcjonowanie czujników deszczu opiera się na diodach LED i świetle podczerwonym (wcześniej stosowane było światło widzialne). Diody LED emitują światło podczerwone w taki sposób, iż przy wilgotnej szybie część światła jest pochłaniania przez krople wody spływające po szybie. W konsekwencji do diod odbiorczych kierowana jest mniejsza ilość światła niż emitowanego. Elektroniczne urządzenie sterujące rozpoznaje tę różnicę, odpowiednio sterując pracą wycieraczek. Szybkość działania wycieraczek jest dobierana ze względu na ilość deszczu. W skrajnych sytuacjach, np. podczas burzy lub wyprzedzania samochodu ciężarowego, wycieraczki włączane są na największą częstotliwość pracy.

Zamknięte na deszcz

W bardziej rozbudowanych wersjach czujniki deszczu zawiadują również automatycznym zamykaniem bocznych szyb i dachu przesuwnego. System może również dysponować zintegrowanym czujnikiem światła, dostosowującym swoją czułość do natężenia światła w otoczeniu. W praktyce służy on również do automatycznego sterowania oświetleniem zewnętrznym samochodu lub jego wnętrza, np. deski rozdzielczej.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł