Nasza strona www używa technologii wykrywającej konfigurację przeglądarki użytkownika oraz Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza, że akceptujesz politykę prywatności i wyrażasz zgodę na używanie Cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Cykl Otta

Cykl Otta – co to takiego?

Jest to cykl pracy silnika spalinowego, według którego pracuje większość silników montowanych we współczesnych samochodach. Po raz pierwszy został on przedstawiony przez Nicolausa Otto w 1876 roku.

Z czego się składa?

Cykl Otta składa się z następujących po sobie procesów: suwu ssania, sprężania, zapłonu paliwa oraz suwu pracy i wydechowego.

Jak to działa?

W pierwszym procesie składowym, którym jest suw ssania, tłok przemieszcza się ze swojego skrajnego górnego położenia w cylindrze. W wyniku tego ruchu mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje wciągnięta do cylindra przez otwarty zawór ssawny, a po przekroczeniu przez tłok swojego dolnego, skrajnego położenia, zawór zostaje zamknięty i następuje suw sprężania. Tłok poruszając się w górę spręża mieszankę paliwowo-powietrzną i w tym momencie następuje jej zapłon (w tym czasie oba zawory ssawny i wydechowy są zamknięte). Zainicjowany zapłon powoduje, że tłok zostaje „odepchnięty” w dolne położenie przez rozprężające się gazy spalinowe – następuje wtedy suw pracy. Ostatnim suwem w cyklu Otta, jest suw rozprężania. Polega on na wypchnięciu z cylindra gazów spalinowych przez zawór wydechowy do układu wydechowego. Po osiągnięciu skrajnego górnego położenia przez cylinder, zawór wydechowy zostaje zamknięty, a zawór ssący otwarty i cykl zaczyna się od nowa. Zaletą silników pracujących w cyklu Otta jest prostota i bezawaryjność całej konstrukcji, wadą natomiast niska wydajność jednostki spalinowej oscylująca jedynie w granicach 30-40 proc.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł