Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Cewka zapłonowa

Cewka zapłonowa – do czego służy?

To element układu zapłonowego, którego zadaniem jest zgromadzenie odpowiedniej ilości energii elektrycznej umożliwiającej przeskok iskry na świecy zapłonowej, a następnie zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.

Co się psuje?

Cewki zapłonowe są trwałymi elementami układów zapłonowych i za ich uszkodzenia często odpowiedzialne są czynniki zewnętrzne. Awarię cewek mogą powodować niewłaściwe lub słabej jakości przewody zapłonowe (przede wszystkim zakończenia kabli montowane w gniazdach cewek). Dlaczego? Końcówki przewodów tworzą często w kontakcie z gniazdami tzw. parę elektrochemiczną, doprowadzającą do postępującej korozji. Końcówka kabla odrywa się i pozostaje we wnętrzu gniazda, podczas próby wyjęcia jej z gniazda cewki. Dlatego też przewody wysokiego napięcia powinny być wymieniane co kilka lat. Cewki zapłonowe psują się również na skutek oddziaływania wysokiej temperatury i wilgoci (szczególnie w sezonie jesienno-zimowym). Szkodzą im ponadto obciążenia termiczne panujące w komorze silnika (głównie dotyka to tzw. cewek jednoiskrowych montowanych w bliskim sąsiedztwie głowicy silnika). Ulegają one częstym awariom, w postaci zapiekania się połączeń ze świecami zapłonowymi.

Jak kontrolować cewki?

O niesprawności jednej lub kilku cewek zapłonowych świadczy m.in. brak mocy silnika lub jego nierówna praca. Przy pomocy lampy stroboskopowej sprawdza się regularność impulsów wysokiego napięcia, pojawiających się w każdym przewodzie zapłonowym. Następnie kontrolowana jest oporność pierwotna i wtórna uzwojenia cewki. Z kolei przy użyciu tzw. multimetru, mierzy się oporność przewodów wysokiego napięcia. Sprawdza się również świece zapłonowe, w których mogło dojść do przebić prądu (tzw. wypadanie zapłonów objawiające się przy różnej prędkości obrotowej silnika). Uszkodzenia cewek zapłonowych mogą być również spowodowane ich niewłaściwym montażem lub demontażem. Dokręcanie ze zbyt dużym momentem powoduje pęknięcia głowic. Cewki zapłonowe ulegają też zniszczeniu na skutek ich niewłaściwego demontażu. Należy go przeprowadzać przy użyciu specjalnych „ściągaczy”, dopasowanych do określonego kształtu głowicy cewki. Obecnie stosuje się podstawowe trzy rodzaje narzędzi, przeznaczonych do głowic o przekroju płaskim, owalnym i kwadratowym.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł