Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

CDC - Continuous Damping Control

Amortyzatory CDC (z ang. Continous Damping Control – ciągła regulacja tłumienia), są najważniejszą częścią układów resorująco-tłumiących o bezstopniowej regulacji siły tłumienia. Amortyzatory CDC dysponują tzw. proporcjonalnie sterowanymi zaworami – nie ma zewnętrznego zasilania płynem (w tradycyjnych konstrukcjach jest on potrzebny do zmiany ciśnienia), a zmiany ciśnienia są wytwarzane wewnątrz ich konstrukcji (tzw. układ semiaktywny).

Jak to działa?

Układy resorująco-tłumiące o bezstopniowej regulacji siły tłumienia charakteryzują się takim doborem charakterystyki tłumienia drgań, aby uzyskać jak najbardziej stały poziom odniesienia (tzw. skyhook). Chodzi o to, aby podczas jazdy zawieszenie wybierało tak potencjalne nierówności na drodze, aby pozostawać w możliwy sposób nieruchomym (dobra przyczepność pojazdu, wysoki komfort podróżowania). W celu eliminacji praktycznie wszystkich niepożądanych drgań nadwozia, amortyzatory CDC współpracują z układami ABS, ESP, ARS czy ASC. Elektroniczna jednostka sterująca amortyzatorami wykrywa rzeczywiste warunki drogowe, dzięki informacjom zbieranym przez czujniki (np. położenia kół i prędkości). Na ich podstawie ulegają automatycznej zmianie ustawienia pracy amortyzatorów, w zależności od bieżących warunków drogowych i stylu jazdy – znaczące zmniejszenie przechyłów wzdłużnych i poprzecznych pojazdu pozwala na zwiększenie stabilności i jazdy i sterowności pojazdu.

Amortyzatory CDC z zaworami proporcjonalnymi we wnętrzu tłoka

Zawory proporcjonalne amortyzatorów CDC mogą być montowane we wnętrzu tłoka – możliwa jest wtedy ciągła regulacja siły tłumienia zarówno podczas ściskania, jak i rozciągania (praca amortyzatora jest podobna do klasycznej konstrukcji dwururowej).

Amortyzatory CDC z zaworami proporcjonalnymi na zewnątrz tłoka

W przypadku umieszczenia zaworów proporcjonalnych na zewnątrz tłoka konieczne jest zastosowanie dodatkowej, trzeciej rury, w której są one zamontowane. W dodatkowej rurze przepływa olej, a tłumienie drgań jest regulowane za pomocą zaworu elektromagnetycznego. Niezależnie od rodzaju zamontowania zaworów proporcjonalnych, przełączanie z charakterystyki miękkiej na twardą odbywa się w podobny sposób i w bardzo krótkim czasie liczonym w milisekundach. Szybkość przełączania jest wprost proporcjonalna do prędkości pracy samego tłoka amortyzatora.


 

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł