Nasza strona www używa technologii wykrywającej konfigurację przeglądarki użytkownika oraz Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza, że akceptujesz politykę prywatności i wyrażasz zgodę na używanie Cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

CAM - Camshaft

Wałek rozrządu; Strategiczną funkcją układu rozrządu jest sterowanie pracą zaworów (czasem ich otwarcia i zamknięcia). Zawory z kolei odpowiadają za doprowadzanie do komory spalania (cylindra) powietrza i odprowadzanie z niej spalin. Ma on postać podłużnego wałka zaopatrzonego w „wypustki” - krzywki. Każda z wypustek ma określony kształt, średnicę, budowę i ustawienie względem siebie i zaworów. Liczba „wypustek” (krzywek) jest precyzyjnie skorelowana z liczbą zaworów pracujących w silniku. Dla przykładu, jeśli mamy do czynienia z silnikiem czterocylindrowym, ośmiozaworowym, wówczas na każdy cylinder będzie przypadać po jednym zaworze dolotowym i jednym wylotowym. Jeśli mamy do czynienia z silnikiem czterocylindrowym, szesnastozaworowym, wówczas na jeden cylinder przypadać będą dwa zawory dolotowe i dwa zawory wylotowe. Obracający się wałek rozrządu powoduje obracanie się krzywek wraz z nim. Krzywka (asymetryczna wypustka na wałku) trafiając na korpus zaworu (metalowy cylinder połączony z główką zaworu za pomocą popychacza zaworowego) powoduje jego wepchnięcie do wnętrza cylindra, co jest równoznaczne z otwarciem zaworu. Obracający się dalej wałek rozrządu powoduje dalsze przemieszczanie się krzywki wzdłuż korpusu zaworu, co w konsekwencji prowadzi do powrotu główki zaworu do położenia spoczynkowego (przy użyciu sprężyny). Dzięki zróżnicowanemu rozmieszczeniu krzywek wzdłuż wałka rozrządu czasy otwarcia i zamknięcia poszczególnych zaworów są zróżnicowane. Każdemu zaworowi przypisana jest jedna krzywka na wałku rozrządu. Wałki rozrządu, z racji na ich przeznaczenie wykonuje się z niezwykle trwałych i odpornych na ścieranie materiałów, np.: z odkuwek lub odlewów. Wałek rozrządu zaopatrzony jest w koło, które przy pomocy paska (bądź łańcucha) połączone jest z podobnym kołem założonym na wał korbowy. Upraszczając można rzec, iż dzięki odpowiedniemu dobraniu średnic owych kół oraz precyzyjnemu ich ułożeniu względem siebie (wspomagane poprzez prowadnice, rolki, napinacze i inny osprzęt zapewniający stabilną pracę i likwidujący nieprawidłowości wynikające z rozciągania się paska bądź łańcucha) udaje się uzyskać taką konfigurację, w której na dwa obroty wału korbowego przypada jeden obrót wałka rozrządu. W obecnie budowanych silnikach spalinowych zsynchronizowanie pracy obu podzespołów jest także dość często wykorzystywane do napędzania innych elementów silnika, takich jak pompy wody, pompy oleju, czy też aparatu zapłonowego. Obecnie większość nowoczesnych silników czterocylindrowych wykonanych jest w technologii DOHC, czyli z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Zatem w przypadku takiego silnika każdy cylinder będzie obsługiwany przez 4 zawory (2 zawory dolotowe i 2 wylotowe).

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł