Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Bezpieczniki samochodowe

Bezpieczniki samochodowe służą do ochrony instalacji elektrycznej pojazdu. Znajdują się one w specjalnych skrzynkach, nie zawsze jednak zlokalizowanych w tym samym miejscu. Dlatego też warto zapoznać się z ich umiejscowieniem oraz konkretnym przeznaczeniem.

Gdzie szukać?

Skrzynki z bezpiecznikami montuje się w dwóch miejscach: pod maską od strony kierującego lub pod deską rozdzielczą. W tym drugim przypadku mogą się one znajdować po lewej stronie pedału sprzęgła lub od strony pasażera.

Jak dostać się do wnętrza?

Skrzynki bezpiecznikowe zabezpieczone są pokrywkami. Zazwyczaj montowane są one na zatrzask. Pokrywkę najlepiej zdjąć używając do tego celu małego śrubokręta, którym podważa się zatrzask. Na zewnętrznej lub wewnętrznej stronie pokrywki znajdziemy opis rozmieszczenia gniazd bezpieczników – najczęściej stosowana jest forma rysunkowa, dzięki której można się zorientować, którego urządzenia dotyczy dany bezpiecznik.

Ważne kolory

W większości pojazdów bezpieczniki mają plastikowe obwoluty w różnych kolorach, odpowiadających natężeniu prądu zasilającego poszczególne urządzenia. W gamie kolorów znajdziemy: pomarańczowy - odpowiadający natężeniu 5A (amperów), brązowy – 7,5A, czerwony – 10A, niebieski – 15A, żółty – 20A, biały – 25A, zielony – 30A.

Uwaga na (właściwe) natężenie!

W przypadku konieczności zastąpienia przepalonego bezpiecznika musimy pamiętać, iż nie wolno montować w jego miejsce bezpiecznika o większym natężeniu, zabronione jest także tzw. mostkowanie obwodu. Nie dostosowanie się do tych wymogów może doprowadzić do poważnej awarii układu elektrycznego, a w skrajnym wypadku skutkować pożarem instalacji samochodowej.

Jak wymieniać?

Przed przystąpieniem do właściwej wymiany należy upewnić się, czy dysponujemy bezpiecznikiem o wartości natężenia prądu odpowiadającej opisowi na pokrywce skrzynki. Po zamontowaniu sprawnego bezpiecznika w gnieździe sprawdzamy, czy dane urządzenie działa. W przypadku gdy nie mamy stuprocentowej pewności, czy bezpiecznik jest rzeczywiście uszkodzony, możemy posłużyć się specjalnym miernikiem, za pomocą którego ustalimy jego stan faktyczny.

Gdy nie mamy bezpiecznika ...

Co jednak zrobić, gdy nie dysponujemy zapasowym bezpiecznikiem o właściwym natężeniu prądu? W takiej sytuacji możemy warunkowo posłużyć się bezpiecznikiem wymontowanym z innego obwodu. Należy jednak pamiętać, iż różnica pomiędzy właściwym bezpiecznikiem a tym zastosowanym do wymiany, nie powinna przekraczać 5 amperów! Jest to istotne, ponieważ użycie bezpiecznika o zbyt niskiej wartości natężenia prądu będzie skutkowało jego szybkim przepaleniem, z kolei zbyt wysoka wartość uniemożliwi zabezpieczenie instalacji przed potencjalnym zwarciem.

Co odłączyć?

Najlepiej posłużyć się bezpiecznikiem oświetlenia wnętrza kabiny pasażerskiej, radia lub układu sterowania szyb. Uwaga! Nie wyjmujmy bezpiecznika chroniącego ważny układ, np. świateł. Pamiętajmy, aby po dojechaniu do celu podróży bezwzględnie zastąpić chwilowo zamontowany bezpiecznik docelowym, odpowiadającym właściwemu natężeniu prądu.

 

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł