Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Amortyzator

Element układu zawieszenia, który wraz z kołem i resorem tworzy człon układu niwelującego wahania karoserii powstające na skutek poruszania się po nierównej nawierzchni. Podstawową funkcją amortyzatora jest zapewnienie kołu stałego kontaktu z nawierzchnią drogi, co ma niebywałe przełożenie na komfort i bezpieczeństwo podróży. Obecnie najczęściej spotykane są amortyzatory teleskopowe (hydrauliczne lub gazowo - hydrauliczne). Amortyzator teleskopowy składa się z tuby zewnętrznej (zbiornik wyrównawczy), tuby wewnętrznej (cylinder roboczy), tłoka połączonego z tłoczyskiem, dolnego zespołu zaworowego (zawór denny) oraz prowadnicy tłoczyska. Cała idea stosowania amortyzatorów ma na celu konwersję energii kinetycznej generowanej podczas ruchów nadwozia na energię cieplną środka amortyzującego (oleju, gazu) - odbywa się to podczas „przeciskania” się medium wypełniającego amortyzator przez system kanałów, zaworów i szczelin wewnątrz amortyzatora. Oprócz amortyzatorów tradycyjnych w autach luksusowych stosuje się także najnowsze amortyzatory magnetoreologiczne (wypełnione medium, którego gęstość zmienia się wraz z natężeniem przepływającego przezeń prądu), w których intensywność tłumienia nierówności regulowana jest elektronicznie. W zawieszeniu hydropneumatycznym rolę amortyzatorów i resorów przejmuje układ ciśnieniowy.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł