Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Alternator

Alternator samochodowy – co to jest?

To prądnica prądu przemiennego, której zadaniem jest wytwarzanie prądu podczas pracy silnika i magazynowanie go w akumulatorze. Alternator zastąpił wcześniej montowane prądnice prądu stałego (do dziś można je znaleźć w takich samochodach, jak np. Fiat 126p). Jest on zlokalizowany w przedniej lub bocznej części silnika.

Jaki alternator?

Obecnie najpopularniejszym typem są alternatory kompaktowe – w nowoczesnych pojazdach sterowane za pomocą komputera pokładowego. Z kolei w samochodach hybrydowych lub elektrycznych, nie ma w ogóle alternatorów. Zamiast nich montowane są specjalne silniki elektryczne.

Co się psuje?

O nieprawidłowej pracy alternatora świadczy włączona czerwona lampka na desce rozdzielczej z symbolem akumulatora (problem z ładowaniem akumulatora – niedoładowanie lub przeładowanie). Kontrolka zapala się, gdy napięcie jest zbyt niskie lub zbyt wysokie. Objawy uszkodzenia alternatora mogą być również inne, np. zwiększające się wraz ze wzrostem obrotów odgłosy dobiegające z silnika czy szybkie przepalenie się żarówek świateł samochodowych.

Nowy czy regenerowany?

Fabrycznie nowy alternator może kosztować (w zależności o producenta) nawet kilka tysięcy złotych, zaś ceny używanych (regenerowanych) zaczynają się już od 150 zł.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł